A Single Step

Bercakap tentang hobi. Terkadang saya tertanya-tanya. How do you define hobby? Adakah hobi tu adalah sesuatu yang kita selalu buat atau pun kita suka buat walaupun jarang buat? Hehe. Pening.

Jadi bila ditanya soalan tentang hobi, saya akan jawab- dengar lagu. Sebab boleh kata setiap hari akan dengar lagu. Kalau mengadap laptop macam satu kewajipan untuk on the playlist. Kalau dulu masa study, masak, buat homework, dalam bas, ngantuk dalam lecture hall, jalan balik kelas along North Terrace, mesti saya dengar lagu. So, I decide to define that as a hobby.

Dan saya ada minat lain. Baca buku @ apa-apa yang boleh dibaca- artikel, blog, novel etc. Dan menulis. Artikel, cerpen, skrip, blog. But I define this as interest. Beza ke? Entah, saya pun tak tahu.

Tapi bila minat campur hobi ni buatkan saya menyimpan satu angan-angan. Angan-angan yang bermula ketika dalam persediaan A-level di INTEC, Shah Alam-2005. Untuk bekerja di sebuah kedai yang ada jual CD dan buku. Jadi, saya boleh melakukan both of my hobby and interest. Tapi yang pasti kedai tu bukan milik saya la sebab kalau tak, saya kena keluarkan modal untuk beli CD dan buku-buku. Kalau kerja saja, FOC. Contohnya macam kat MPH, Popular, Borders =)

Tapi berbalik kepada realiti. Alhamdulillah, saya tahu saya dah buat pilihan yang tepat dan terbaik. A pharmacist.

Okey, entry ni bukan untuk bercerita tentang apa itu kerjaya farmasi bagi sesiapa yang beranggapan a pharmacist adalah orang-orang yang duk bagi ubat kat kaunter tu. Kalau kerja macam tu, tak adalah keperluan untuk saya bersengkang mata selama 4 tahun lebih untuk mendapatkan ijazah ni. Tapi tentang ni kita cerita kat entry lain, A Pharmacist- A Journey to Remember.

Yang nak diceritakan sekarang tentang minat saya. Menulis.

Baru-baru ni, seseorang menyampaikan hasrat untuk mula menulis blog. Dan saya adalah orang pertama yang diberitahu atas sebab-sebab tertentu. Dan pastinya saya menyokong 110%! =)

Tapi ada satu kata daripadanya yang dah acap kali saya dengar daripada orang lain jugak. “Tak tahu la boleh tulis atau tak.” Not the exact words, tapi lebih kurang macam tu la. Kalau sebelum-sebelum ni, ayat biasa, “tak reti nak tulis.” etc.

Jadi saya harapkan entry kali ini sedikit sebanyak mampu menjadi pemangkin semangat buat sahabat-sahabat yang ingin menulis tapi “takut-takut”.

 

Objektif Penulisan

“Setiap amalan bermula dengan niat.” Cliché tapi itulah hakikat sebenar. Ramai yang nak menulis dengan harapan ingin mengetuk hati-hati manusia. Tapi yang pasti sebenarnya kita nak jadikan ni adalah salah satu medan untuk membuahkan amal. Semata-mata untuk mendapat redha Allah. Jadi ikhlaskan niat semata-mata untuk Dia.

Tapi terkadang, Allah kurniakan kita something extra. Bila ada manusia-manusia di luar yang terkesan dengan penulisan kita. Itu adalah hadiah terbaik yang kita terkadang langsung tak sangka, tapi pasti sentiasa mendoakan moga impian dan niat di kabulkan.

“Jika seseorang mendapat hidayah daripada Allah lantaran kamu, ianya lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari” (H.R Al-Tabrani)

 

Bukan Untuk Di “Like” Manusia

“Saya tulis ni, tak ada orang baca pun.” Luahan hati seorang sahabat. Berkerut-kerut dahi saya mendengar.

Peringatan terbaik adalah peringatan yang diucapkan paling dekat dengan telinga kita. Iaitu peringatan daripada diri sendiri (Memanglah tangan jauh dari telinga. Sort of metaphor. haih!)

Jadi, setiap penulisan yang kita tulis, sebenarnya bertujuan untuk mengingatkan diri sendiri. Bila sampai ke satu tahap, kita akan alami sesuatu keadaan yang buatkan kita perlukan suntikan semangat. Jadi, blog ni pasti menjadi salah satu suntikan semangat buat diri.

Kita boleh imbas kembali- kehidupan terdahulu, bila tarbiyyah bermula, bila ujian melanda. Dan apa catatan kita pada waktu itu. Kuat, lemah, sedih, pasrah, sabar, redha. Semua dah pernah kita lalui menjadikan siapa kita pada hari ini. Jadi, dengan apa perasaan kita dahulu, kita boleh bangkit kembali untuk memilih menjadikan diri kita kembali ke fasa ter”kuat” dulu.

Jadi, tak perlu untuk di “LIKE” manusia. Tetapi setiap penulisan adalah untuk kita kembali sentiasa di “LIKE” Pencipta.

 

Multi Level Marketing (MLM) terbaik

Untuk yang masih bertatih menulis, terkadang rasa hampa bila tengok statistik sebab tak ramai yang baca blog kita. Tapi macam yang saya tulis kat atas. Objektif utama adalah untuk diri sendiri. Dan medan blog adalah buah amal MLM terbaik untuk diri tanpa kita sangka. Mungkin hanya 2 orang yang baca blog kita. Tapi kalau daripada 2 orang tu, seorang yang terketuk hatinya dan disampaikan kepada orang lain. Dan next level of MLM hanya Dia yang tahu. Jadi, untuk ruang mudah yang dah diberi ni, takkan tak nak fastabiqul khairat!

 

Medan Alternatif

Gerabak tu sentiasa bergerak. Dengan kita dan tanpa kita. Lagi-lagi akhawat yang kadang-kadang terbatas pergerakan. Tapi masih tak ada sebab untuk buang tiket dan turun. Bila ditanya di akhirat nanti, tak pasti alasan akan diterima atau tak. Sebab kita masih punya medan. Melalui penulisan dan alam maya.

 

Style Penulisan

Bak kata Mat Lutfi, “just be yourself”. Tapi pada masa yang sama, please please please. Jangan mengkritik penulisan orang lain. Ada yang pandai tulis macam wartawan, ada yang pandai tulis artikel berkaitan sejarah, ada yang pandai tulis artikel bermotivasi, ada yang pandai menulis santai tapi mesej tersampai, ada yang pandai menulis puisi, ada yang pandai menulis cerpen etc.

Bukan hak kita untuk mengkritik gaya penulisan orang lain. Dan pada masa yang sama kita perlu memilih gaya penulisan yang kita selesa dengannya. Sebab kita nak menulis dari hati. Untuk cuba disampaikan kepada hati yang lain. Dan manusia mempunyai hati yang berbeza-beza dan mampu disentuh melalui jenis penulisan yang berbeza-beza. Orang lain adalah orang lain dan kita adalah kita. Jadi dalam penulisan, just be yourself.

 

Kehidupan Peribadi

Terkadang kita nak kongsikan sesuatu yang dekat dengan diri, tapi pastikan ia ada makna untuk orang lain ie bermanfaat. Jangan tersilap langkah sampai membuka aib sendiri. Sebab blog ni medan tatapan umum yang terrrrsangat luas. Yang tiada penghalang (melainkan kalau kita buat private la).

Kehidupan peribadi ni bagus sebab dekat dengan diri sendiri dan pembaca sebab ia adalah satu realiti. Tapi jangan kita memburuk-burukkan orang lain sampai satu dunia pandang serong padanya. Jika benar ada yang berbuat silap, teguran biarlah berhikmah. Dan penulisan adalah satu cabang untuk menyampaikan satu teguran secara indirect kepada orang-orang tertentu yang mungkin boleh dijadikan pengajaran kepada yang lain juga. Bukankah Islam tu agama yang cantik, yang mengajar kita untuk berbuat “cantik” kepada yang lain?

 

Extra- Bumper Penulisan

Kalau tengok, banyak blog-blog yang bersawang. Sebab melalui bumper penulisan. Antaranya kekangan masa, peletakan prioriti ke medan lain, takde idea etc. Halangan-halangan yang membuatkan kita berhenti menulis.

Bagi saya, antara bumper penulisan saya adalah tak tahu nak letak tajuk apa kepada entry. Draf yang tersusun tapi tak dapat nak publish sebab tak jumpa tajuk yang terbaik. Sebab untuk menulis kita kena ingat yang tak ramai yang suka membaca dan dah ada banyak bahan-bahan bacaan pun. Jadi, tajuk memainkan peranan yang sangat penting. Bak kata orang-first eye-catcher! Harapnya orang lain tak berjangkitlah dengan bumper penulisan macam saya.

Bumper kedua- stuck pada ending. Tulis-tulis cerpen, last-last tak tahu nak buat ending macam mana. In the end, tinggallah sebagai draf sampailah ilham datang balik. Kalau setahun baru datang ilham, setahun kemudian la baru publish.

Bumper ketiga- Nama-nama watak. Mungkin sebab suka berangan, jadi saya suka tulis cerpen. Doakan mampu tulis novel satu hari nanti, Amin! tapi masalah utama saya adalah memikirkan nama-nama watak. Tak dapat nak fikir nama sehebat watak-watak novel: Adam Mukhriz, Tengku Shahran, Hariz Iskandar etc. End up saya guna nama orang-orang di sekeliling. Jadi jangan terkejut kalau suatu hari nanti anda menemui nama anda dalam penulisan saya. Bukan saya berminat, tapi sebab takde idea. Heheh.

Bumper keempat- Banyak sangat entry dalam kepala. Kebanyakkan penulisan saya adalah ilham kehidupan sekeliling. Menjadi orang yang kuat memerhati membuatkan bila terjumpa sesuatu keadaan yang menarik, kepala saya mula menyusun idea. Tapi yang bermasalahnya bila satu hari terkumpul banyak sangat situasi yang tak dapat dibumikan. Sebab bila banyak sangat yang nak ditulis, akhirnya saya buat pilihan untuk langsung tak menulis. Sebab semua dah berselirat dalam kepala sahaja.

Pengajaran: Jadi, untuk mendapatkan tips menulis yang terbaik, mintalah daripada yang pakar.

 

Nota: Saya bukanlah orang terbaik yang mampu memberi guidelines terbaik untuk menulis sebab saya pun masih sangat-saaaaangat baru bertatih. Tapi bila asyik ditanya soalan-soalan eg akak, macam mana nak menulis, bagi tunjuk ajar etc, saya tak dapat nak jawab sebab tak tahu. Adeh. Memang tak tahu melainkan kalau anda rajin nak menghadiri bengkel-bengkel penulisan. Tapi satu nasihat, nak pandai menulis, kena la menulis. Macam anak-anak yang nak belajar mengaji, awalnya bertatih dengan buku Iqra’. InsyaAllah lama-lama boleh.

Bukan ke a journey of a thousand miles starts with a single step. Jadi, jom mulakan langkah pertama!

p.s: Bila bermasalah dengan tajuk penulisan, baru-baru ni dapat list tajuk daripada seorang murabbi:

1. Cinta di jalan dakwah
2. Cafe cinta
3. Baju kurung baju melayu
4. Ayah, carikan aku suami
5. Mak! Saya nak kawin
6. Kau bukan isteri ku yg pertama
7. Abang! Tolong sidai baju
8. Alamak! Nasi hangit!

Tajuk-tajuk yang mungkin sekadar gurauan beliau (saya agak la. hehe…) Tapi paling tertarik dengan tajuk  nasi hangit tu. Lain kali, insyaAllah! =)
By Fakhriah Ramli Posted in Santai

2 comments on “A Single Step

Tinggalkan Nota

