Takdir yang sempurna

Salam.

Okeh. Entry ni patut pendek je. (Kalau panjang jugak, tak tahu lah. =p) Sebab perlu kembara mimpi awal, esok kena bangun awal, akan berkembara bersama bakal-bakal mad’u baru. Moga ada hati-hati yang tersentuh. Amin!

Tarikh 23.11.11- Alam menjadi saksi berserta makhluk ciptaanNya, dua hati yang bersatu atas sebuah perjanjian yang kuat. Moga sentiasa berada dalam barakah Ilahi. Sampai ke syurga. Amin!

Selangkah ke gerbang perkahwinan. Jika ditanya, siapa yang tak nak berkahwin, sedangkan Rasulullah sendiri pernah mengatakan bahawa siapa yang tak ingin berkahwin, bukanlah dari kalangan umatku. Dan keinginan ini adalah satu perasaan fitrah.

Cepat atau lambat, segalanya akan sepenuhnya bergantung kepada satu kata. Takdir. Atau bahasa yang lebih mudah- jodoh. Dan selagi belum sampai tikanya, adakah kita tahu kita ini (akhawat) adalah tulang rusuk kepada siapa? Tidak. Sebab itu semua adalah rahsia ketetapan Ilahi.

Saya sendiri secara peribadi suka mendengar akhawat bercerita tentang perkahwinan, kerana ia memberi gambaran yang cukup cantik dan indah tentang sebuah perkahwinan yang bukan bermula di atas rasa cinta kepada si dia semata-mata. Sebuah baitul muslim yang dibina semata-mata untuk mengejar keredhaan Allah.

Tapi terdapat sesetengah persepsi bahawa jika belum sampai ke tahap tertentu, usia tertentu, keadaan tertentu, atau belum terlibat dalam proses BM, janganlah terlalu excited untuk mendengar cerita-cerita sebegini. Saya sendiri pun pernah mempunyai persepsi begitu, sampaikan nak baca buku tentang perkahwinan pun rasa takut-takut. “Isk, nanti nampak macam nak kahwin sangat dah.” Jadi, adakah salah perbuatan sebegini?

Dan saya bertanya soalan ini kepada seorang akhawat. Dan diperdengarkan dengan sebuah kisah menarik. Seorang akhawat lain (yang kini sangat saya kenali dan merupakan murabbi yang saya hormati, yang saya sayangi, yang banyak membantu saya sepanjang pulang ke Malaysia sebelum benar-benar dapat bergerak. Terima kasih akak, dengan bantuan akaklah dapat saya menapak di jalan ni dengan begitu tabah) telah menimba ilmu tentang baitul muslim seawal usianya 16 tahun. Dan bila diteliti kehidupannya kini, subhanallah, menjadi teladan untuk pembinaan sebuah baitul muslim, pendokong kuat zaujnya, seorang yang sangat hebat di jalan dakwah.

Jadi, adakah sebulan nak kahwin barulah boleh menuntut ilmu-ilmu sebegini?

Setiap orang mengimpikan sebuah perjalanan ke alam baitul muslim yang sangat indah. Kita sentiasa merancang, tapi pengakhirannya tetap bergantung kepada satu perkara- takdir Tuhan. Dan adakah takdir setiap manusia adalah sama? Adakah impian untuk membina baitul muslim akan mempunyai pengakhiran yang indah belaka? Adakah niat kita untuk berbaitul muslim benar-benar tepat dengan matlamat asalnya iaitu MENIKAH DI JALAN DAKWAH?

Kisah 1:

Seorang ukht, alhamdulillah jodohnya ditetapkan awal oleh Allah. Menikah dengan seorang ikhwah. Yang kelihatan mantap di jalan dakwah. Gerak dakwah berterusan selepas perkahwinan sepertimana sebelum menikah.

Namun kini kedua-duanya berhenti daripada terus bersama gerabak. Silapnya di mana? Wallahu a’lam. Allah lebih tahu apa yang terjadi di tengah perjalanan perjuangan.

Kisah 2:

Seorang ukht. Dah beberapa tahun menunggu kedatangan seorang ikhwah. Namun belum datang bertandang. Dalam penantian, beberapa lamaran menjelma. Walaupun usia makin bertambah, namun setiap risikan dan lamaran ditolak dengan sebab lelaki tersebut bukan ikhwah.

Sehingga sampai ke satu masa, akhirnya tibalah saat-saat yang dinanti. Datanglah permintaan berbaitul muslim dari seorang ikhwah, yang sangat mantap dalam gerak dakwahnya. Dan akhirnya istiqamah sehingga kini.

Bila ditanya, kenapa akak sanggup tunggu? Dia cuma tersenyum sambil berkata, “kerana akak yakin akan janji Tuhan. Dan akak akan tetap tunggu ikhwah sampai bila-bila. Dan dalam baitul muslim, bukan bergantung kepada siapa yang kita suka, tetapi kita perlu bersedia menerima sesiapa sahaja, asalkan dia tetap berpegang kepada fikrah yang sama. Tu prinsip akak.”

Kisah 3:

Seorang ukht. Tetap juga menunggu beberapa tahun sehingga lewat 20-an. Akhirnya datang lamaran daripada seorang lelaki, yang bukan seorang ikhwah. Dan keduanya bertunang.

Beberapa bulan selepas pertunangan, datanglah beberapa risikan daripada ikhwah melalui mak usrahnya. Namun takdir mendahului, sudah menjadi tunangan orang, yang bukan seorang ikhwah.

Dan kini, alhamdulillah ukht tetap bergerak, dan mendapat sokongan zaujnya walaupun bukanlah seorang pendokong. Namun tetap seorang penyokong yang baik.

Kisah 4:

Seorang ukht. Seorang penggerak yang sangat aktif di medan. Tapi jodohnya berakhir dengan seorang lelaki yang bukan merupakan seorang ikhwah. Yang menghalangnya daripada bergerak dengan alasan, “mentarbiyyah anak-anak di rumah sudah memadai”.

Dan sahabat saya bertemu dengannya dalam sebuah program untuk anaknya baru-baru ini. Melihat kami, dengan wajah yang sayu, “akak rindu nak join tarbiyyah” katanya dengan pandangan mata yang berkaca.

Kisah 5:

Seorang ukht, yang mempunyai impian seperti akhawat lain, menginginkan sebuah baitul muslim yang indah dengan ikhwah. Yang masih bujang.

Akhirnya datang sebuah lamaran, daripada seorang ikhwah, melalui isteri pertamanya. Perempuan mana yang ingin dimadukan? Benar, ini bukanlah kesalahan, malah Rasulullah s.a.w pun bermadu. Tapi fitrah naluri seorang perempuan tetap sukar untuk menerima.

Namun istikharah menjadi penolong, hati tenang untuk menerima, dan hubungannya dengan isteri pertama sangat rapat. Cemuhan awal orang-orang sekeliling akhirnya terdiam dengan melihat mereka sebagai satu pasangan bermadu yang seharusnya dicontohi dan dihormati.

Dan dia tetap bergerak di arus risalah bertemankan zauj yang tetap mendokong dan menyokong berserta juga isteri yang pertama.

Kisah 6:

Seorang ukht, berkahwin dengan seorang lelaki, bukan ikhwah. Namun si suami tidak membenarkan dia bergerak. Dan akhirnya ukht memilih untuk tetap berada bersama risalah. Dan mereka berpisah. Ukht membesarkan anaknya sendiri.

Dan kini, anak-anaknya merupakan rijal-rijal yang hebat dalam gerak dakwah di sebuah tanah yang subur. Yang pernah dijejaki para nabi terdahulu.

Memilih takdir yang sempurna

Kisah-kisah di atas bukanlah kisah rekaan melainkan kisah realiti yang ada. Yang diceritakan pada saya. Dan ada salah satunya baru diceritakan pagi tadi semasa pergi berbincang dengan murabbi tentang program NAZIM. Demam yang sudah sedikit kebah terasa hangat kembali bila menyentuh perkara-perkara sebegini (Peningnya kepala). Perbincangan aulad berakhir dengan perkongsian baitul muslim. (Adeh, saya rasa lepas ni saya patut pilih KRIM atau PEMBINA. Untuk jauhkan diri daripada persoalan-persoalan berkaitan rumahtangga)

Akhir kata, apa yang cuba saya sampaikan (hajat di hati nak tulis pendek, dah jadi panjang pulak. haish), satu janji yang pasti. Takdir susunan Allah pasti adalah yang terbaik. Yang tinggal adalah apa yang kita betul-betul inginkan- adakah hanya sebuah rumahtangga untuk menghalalkan hubungan, atau sebuah perkahwinan supaya tidak bersendirian, atau ianya sebuah baitul muslim untuk kelangsungan perjuangan dakwah.

Wallahu a’lam

Advertisements

Tinggalkan Nota

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s