Gallery

When in need

Thank you Allah that you have made me strong…

When I’m going through tough times in my life…

And in the end

You have always make things okay…

Hasbunallahu wa ni’mal wakil

3 comments on “When in need

  1. salam sis.. cuma ingin berkongsi pengalaman dan rasa. juga tertarik dengan tajuk.
    erm.. seminggu ini, keadaan kesihatan bapa tidak berapa baik. tahap kesihatannya menurun, penyakit buah pinggang bapa skrg sudah melarat ke jantung.
    akak terpaksa ambil emergency leave balik ke melaka dr kl, sbb tak tenang nak bekerja, walaupun adik lelaki myakinkan utk handle bapa.
    so, akak tetap balik melaka n amik EL. melihat bapa, hati sebak tp akak tpaksa lindung wajah sedih sbb tak mahu bapa tak kuat. akak EL dua hari dan jaga bapa di wad.
    Ceritanya. Masa menolak kerusi roda bapa ke wad hemodialisis hospital, akak tpandang seorang gadis remaja, usia sekitar 17 tahun, kusyuk menyiapkan homework pd masa yang sama, wayar bselirat dan mesin darahnya berjalan krn dia juga pesakit buah pinggang. stiap pesakit dialisis akan keletihan krn perlu jalani proses selama 4 jam.
    gadis ini diminta berehat oleh staf kat situ krn keadaan dirinya yg tidak sihat sbb kelihatan pucat dan keletihan. Akak terpegun, hati akak tsentak, Ya Allah, kuatnya semangat gadis itu. Dlm keletihan dan kepayahan, dia cuba menyelesaikan homework mgenai algebra.Niat hati akak mahu menolong but Mate basic akak pun tak la bagus.
    Dik.. last 2 month..mcmana nak ckp ye, kak tahu kak tak sepatutnya rasa mcm ‘merajuk’ dgn Allah sbb jarakkan hubungan akak dgn family akak. sbbkan kehidupan berjarak ini, life akak tidak teratur kak spt hilang arah, solat tak jaga, Subuh dibiarkan berlalu mcm tu saja…. dan tak taulah view psl gadis td benar2 menginsafkan betapa besarNYA kurniaanNYA..
    iaitu kepayahan yang akak rasa amatlah sedikit dan kecik jika dibandingkan dgn gadis itu..

    Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita. Terkadang kita memberontak sebab tak dapat apa yang kita nak. Dan mungkin terkadang kita rasa nak merajuk. Dan Allah akan pujuk. Dan Dia akan bagi apa yang kita minta pada WAKTU YANG TEPAT, ataupun terkadang Allah berikan sesuatu yang lain daripada apa yang kita minta tapi ITULAH SEBENARNYA YANG TERBAIK BUAT KITA.

    kak rasa kak amik kata2 diatas dr blog adik dan safe kat status googletalk akak sejak last 3 weeks.,,, dan view psl gadis td spt jawapan pd persoalan dan rajuk akak pd Allah… dik, rasa ini akak cuma mahu kongsikan dgn adik,

    wasalam..

    • Salam akak.

      Subhanallah. Sebuah kisah yg sangat2 menyentuh hati, dan sebenarnya kisah yg akak kongsikan sgt2 tepat utk sy ambik iktibar. Jazakillah khayr akak. Dan syafakallah utk ayah akak. Moga Allah berikan kesihatan yg baik utknya dan tmbahkan kekuatan dan kesabaran utk akak sekeluarga,

      Benar, perasaan merajuk tu kadang2 ada. Tapi, perlu pujuk kembali diri dgn janji Allah yg xpernah Dia mungkiri. Allah akan kurniakan sesuatu yang tepat pada waktu yg tepat.

      Tingkatkan kesabaran
      Tingkatkan doa.
      Tingkatkan tawakkal.

      “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’,” (Al Baqarah: 45)

      “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,” (Al Insyiroh: 5-6)

Tinggalkan Nota